Profile Image

Dídac Boza

Periodista

Baixar de ‘La Noria’

En l’àmbit de la comunicació i de la controvertida oferta de continguts televisius que prolifera en determinades pantalles, el que està passant amb ‘La Noria‘ de Telecinco és un dels fets més rellevants dels darrers anys. Per primera vegada es fa palès, de forma evident, real i efectiva, que hi ha un factor molt més poderós que l’audiència (i -no cal dir-ho- més que cap organisme regulador) a l’hora d’avaluar la qualitat d’un programa, la seva ètica, el bon gust, el grau de rigor o sensacionalisme i les dosis d’interès públic o de televisió porqueria. Ves per on, aquest factor és el mercat, que tan mala premsa té en els temps que corren.

No hi ha precedents d’un fet tan significatiu i esperançador en el terreny del medi ambient televisiu com la deserció en cadena de grans marques anunciadores després de considerar que el programa de Telecinco va traspassar unes quantes línies vermelles pagant (diuen que uns 9.000 euros) a una senyora, mare d’un menor imputat en la desaparició i presumpte assassinat de Marta del Castillo. Més de 20 anunciants han decidit donar l’esquena a la cadena en aquesta franja horària dels dissabtes a la nit mentre se segueixi emetent el programa que condueix Jordi González.

Números canten! Les xifres de facturació publicitària de ‘La Noria‘ han caigut dels 450.000 euros de mitjana cada nit de dissabte, als 84.000 de l’últim programa.

L’última de les marques que ha anunciat la seva retirada és Vitaldent, una de les poques que va aparèixer al ‘prime time’ de Telecinco dissabte passat a la nit, juntament amb Wilkinson, que ja ha comunicat que l’emissió del seu espot va ser un error que no es tornarà a repetir i que també ells se sumen al boicot.

González, en un intent comprensible de defensar el seu negoci, ha declarat en una entrevista a l’emissora RAC1 que això és una campanya orquestrada per les altres privades -especialment Antena 3– per quedar-se amb la publicitat que fuig del seu programa. Acusa el blocaire Pablo Herreros, impulsor del boicot dels anunciants, perquè va treballar com a periodista al programa ‘Espejo público’ d’Antena 3. Defensar-se atacant és característica pròpia de la condició humana.

El que ja resulta menys comprensible, a criteri d’aquest humil periodista que ha treballat a la tele pública però mai a Antena 3 ni a cap altra cadena privada, és que s’argumenti que les crítiques a ‘La noria‘ són un atac contra la llibertat d’expressió i un menysteniment del dret a la informació. Aquest argument, si estem parlant d’entrevistes pagades com la que ens ocupa, a un familiar directe d’un presumpte criminal, és -senzillament- una infàmia.

Com ha escrit Enrique Dans “la reacció de Telecinco hauria d’apuntar cap a corregir això, no a fer-se els ofesos, a buscar conspiracions, o a disparar a l’aire amb imaginàries causes “contra la llibertat d’expressió”:.

No està clar com acabarà l’episodi de ‘La noria‘ però sí que és la primera vegada que el mercat publicitari, poc disposat fins ara a posar cap pega al reguitzell de reallyties, tertúlies de bordell i productes de pseudo-periodisme que vomita a diari la tele de Paolo Vasile.

Per què ara sí i no abans? Segurament tindrem altres ocasions de comprovar-ho però, com també apunta Dans, és probable que l’element nou, no present fins fa poc temps en tot aquest debat de la qualitat televisiva, és la força mobilitzadora de les xarxes.

Considero dignes de menció, i per això les cito en aquest article, totes les marques que han decidit baixar-se de ‘La noria‘ en marxa: Vitaldent, Wilkinson, Campofrio, Puleva, Bayer, Nestlé, Panrico, Milner, Banc Sabadell, La Razón, Reale Assegurances, L’Oreal, Loterias y Apuestas del Estado, Ausonia, El Corte Inglés, Chevrolet, Decathlon, Bimbo, Audi, Vodafone, Hero, Affinity Petcare, Fontaneda, Mercedes-Benz i Danone

Qui signa defensa des de fa temps que la teleescombraria s’acabarà el dia que vulguin les empreses anunciants, el dia que aquells que es gasten uns quants milers d’euros cada 20 segons es cansin de comprovar que, en molts casos, els minuts de més qualitat de la televisió, aquells que demostren més enginy i creativitat generalment sense ofendre ningú, són els seus propis espots i no els programes que emeten algunes cadenes entre anunci i anunci.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.