Profile Image

Dídac Boza

Periodista

Després de CNN+: Esborrar canal…OK

Ja he perdut el compte de la quantitat de canals de televisió que entren a casa meva, a Barcelona, a través de la TDT. Amb el temps m’ha passat més o menys el mateix que a tothom. He anat perdent l’interès i la capacitat material de saber què hi fan a cadascuna de les opcions televisives. Si fas una passada per tot el dial, amb prou feines et pots dedicar a destriar el gra de la palla, a seleccionar en els llocs preferents aquells canals que poden tenir algun valor afegit per davant d’aquells altres que consideres perfectament prescindibles.

Naturalment la tria televisiva és un exercici personal i lliure de cadascú. En tot cas, vull compartir aquí l’última selecció que he fet al televisor de la sala d’estar de casa. Ha estat, per primera vegada en tota la meva història de televident, una opció en negatiu, una expulsió, una ordre “esborrar canal” en el comandament a distància.

Aquest dimarts ha deixat d’emetre el canal informatiu CNN+ després de gairebé dotze anys. Ningú no espera que un canal de notícies en una empresa pública o privada sigui rendible per sí mateix, i menys encara en temps de crisi. Tot i així, és freqüent que els grans grups audiovisuals del món tinguin un canal especialitzat en la informació, juntament amb altres opcions comercials d’entreteniment o de pagament que sí que són rendibles i que fan sostenible el conjunt de la seva activitat audiovisual. La diferència rau en si es vol o no jugar la carta editorial del periodisme; si es vol prestar un mínim servei a la comunitat encara que sigui des del sector privat; o fins i tot si es vol apostar per una certa influència social.

Naturalment aquesta no és la vocació, ni l’interès, ni la intenció de Telecinco, el grup audiovisual que dirigeix l’italià Paolo Vasile. La nova societat audiovisual resultant de la venda que Prisa ha fet a Telecinco considera inassumible el que considera “inviabilitat financera” de la primera cadena de 24 hores de notícies creada al país.

Vasile té molt clares les seves opcions. Sap com omplir hores de pantalla a baix cost per aconseguir una televisió barata en tots els sentits. Per això les 24 hores de notícies es convertiran en 24 hores de telescombria. El buit que deixa CNN+ en el dial l’ocuparà el producte estrella de la merda televisada a la qual Vasile i Telecino rendeixen culte cada dia: ni més ni menys que 24 hores de ‘Gran Hermano’. Tot un símbol d’una determinada substitució de valors que no és ni accidental, ni espontània, ni en el fons té res a veure amb la crisi econòmica que ens afecta. Un exemple significatiu del que està passant a la televisió europea, sobretot a l’espanyola i especialment a aquella que està emparentada empresarialment amb aquest producte lamentable de la degeneració democràtica que és el primer ministre italià, Silvio Berlusconi.

Durant quasi dotze anys CNN+ ha estat un espai de llibertat informativa i de pluralitat. A algunes comunitats autònomes com Madrid, on la línia editorial dels canals de TDT oscil·la entre la dreta  i la extrema dreta, la cadena desapareguda aquesta passada mitjanit era una finestra d’aire fresc que es feia necessària. Ara, en el seu lloc, els espectadors podran assistir dia i nit a les intimitats, convenientment manipulades d’una colla de friquis sense ofici ni benefici. Un gran avenç, sens dubte!

Entendrà el lector que, des del convenciment de tot això, aquest dimarts a la mitjanit, després de sentir el darrer comiat dels companys de CNN+ (entre els quals també hi ha vells col·legues personals) i en veure irrompre a la pantalla el logo de ‘GH24‘ qui signa aquestes línies no hagi dubtat ni per un moment l’ordre que havia de donar al comandament del televisor: “Esborrar canal… OK”.

Darrers minuts d’emissió de CNN+ 28/12/2010

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.